Kontakta oss direkt för hjälp och rådgivning

Upprätta samboavtal och äktenskapsförord

I en skilsmässa delas allting upp i hushållet. Vid en separation i ett samboförhållande delar man på allting endast om den ena partnern begär det och då handlar det enbart om bostaden och bohaget. Kontakta oss på advokatbyrå Insulán för ett kostnadsfritt inledande möte så hjälper vi dig med att upprätta samboavtal och äktenskapsförord

Saknas det ett sedan tidigare undertecknat avtal mellan sambos, kan den ena partnern, vid separation, kräva att egendomen delas lika, oavsett om något har gått i arv eller bara den ene har betalat för det. Man kanske har lån men har bidragit med en högre kontantinsats än partnern, eller så har man själv bekostat bostaden trots att bägge personerna bor i den. Många människor lever idag i samboförhållanden, men många är tyvärr inte lika insatta i vad som gäller och vilka rättigheter man har.

Huvudregeln är att äkta makars egendom ska delas lika vid en skilsmässa. D.v.s. hälftendelningsprincipen. I ett äktenskapsförord kan du sedan justera vilken egendom som inte ska omfattas av en eventuell bodelning. Det vanliga är att man upprättar ett äktenskapsförord om en av parterna har en större förmögenhet eller om det finns egendom med ett stort affektionsvärde för. Ett äktenskapsförord måste vara skriftligt och registreras hos Skatteverket för att vara giltigt.

I ett samboavtal kan man göra upp om att det man själv har ärvt eller betalat för, följer med dig vid en separation. Vill man inte heller att allt ska inkluderas vid en bodelning, kan man också nedteckna enstaka föremål som t.ex. arvegods, bostad eller möbler. Ett samboavtal kan vara passande om du exempelvis säljer din tidigare bostad och investerar vinsten i en ny gemensam bostad. Skriver du då inget samboavtal kommer hälften av den vinst du får tilldelas din sambo vid en separation. Ett samboavtal behöver inte registreras för att vara giltigt, men vi rekommenderar att alla samboavtal bevittnas.

Vi på advokatbyrå Insulán kan erbjuda dig professionell hjälp med att upprätta och bevittna juridiskt korrekta avtal. Kontakta oss för en kostnadsfri inledande rådgivning så undersöker vi hur vi kan hjälpa er att skapa en trygg framtid.

Besöksadress

Västra Hamngatan 6, Göteborg